Koncerti, kazalište, festivali i korona virus

Koncerti, kazalište, festivali i korona virus

Hrvatska operna pjevačica i kreativna direktorica kazališta Mala scena Buga Marija Šimić smatra da je neminovni povratak na staro. “Umjetnost je nužna stavka ljudskog postojanja, a apsolutno ništa ne može zamijeniti kontakt s umjetnošću uživo. Uostalom, vjerujem u znanost i pronalazak cjepiva, a kada se to dogodi uopće ne sumnjam da će svi jedva dočekati povratak na koncerte, festivale, kazališne predstave kakvi su bili i prije. Kako publika, tako i izvođači.”

Što se tiče prilagodbe za kazalište, smatra da su one vrlo jasne. “Manje forme, držanje razmaka publike, češće prikazivanje sadržaja online, izvedbe na otvorenom i ono što mi u Maloj sceni radimo od svojeg nastanka – prilagodba različitim prostorima i nošenje umjetnosti i u najmanja mjesta i igranje i za veliki i za mali broj publike. O festivalima i kinima ne mogu govoriti s obzirom na to da nisam stručnjak niti poznajem dovoljno problematiku produciranja i rada ovih branši da bih mogla predložiti rješenje.”

No smatra da ove prilagodbe neće trajati zauvijek (osim možda online rada). “A uostalom vjerujem da će se razviti i nove forme i načini rada iz čiste potrebe, a koje ja uopće sada nemam u vidu. Kazalište i umjetnost preživljava već stotinama godina upravo zato što je fleksibilno i promjenjivo u nekim stvarima, a u svojoj srži nužno i važno za sve ljude. Tu je s razlogom i nastavit će biti tu.”

Otkazano nam je preko 50 dogovorenih predstava

Kazalište Mala scena prvo je u Hrvatskoj krenulo s online sadržajima, od čitanja priča djeci svakodnevno (75 dana za redom), kreativnih radionica, edukacija za odrasle do izvođenja predstava online, ali i uživo.

“Umjetnost je uvijek važna, a osobito u ovakvim situacijama i bili smo svjesni da moramo više nego ikada biti uz publiku, a pogotovo uz one najmlađe. Naša je dužnost raditi ovaj posao osobito u ovakvim kriznim situacijama. Neću lagati da nas korona nije pogodila, otkazano nam je preko 50 dogovorenih predstava, a da ne govorim o onima koje su se trebale tek dogovoriti. Ali mi je drago da smo zbog korone stvorili jednu novu zajednicu, došli do ljudi, obitelji, djece do kojih možda ne bi došli da korone nije bilo i stvorili bliske odnose s publikom. A to je esencija svega – odnosi, povezanost. To je za mene kazalište. Osim toga rodilo se upravo zbog ove pauze jako puno novih ideja koje jedva čekam realizirati.”

Mala scena ide punom parom naprijed. Planiraju 3 nove premijere, a imali su i audiciju za predstavu “Plačko” Kristine Gavran u režiji Tine Hofman za djecu od 3 godine naviše koja progovara o suzama i emocijama; u pripremi je predstava za bebe od 3 do 18 mjeseci “Ninabu” (prva te vrste u Hrvatskoj) u koprodukciji s umjetničkom organizacijom Shooma, a pripremaju i novu predstavu u suradnji s Muzejom grada Zagreba.

“Što se tiče potencijalnog drugog vala – pričanje priča online nastavit ćemo sigurno, a što se tiče predstava – spremni smo na sve uvjete i mogućnosti, ali radit ćemo. Nema stajanja, nikad nas ništa nije zaustavilo da radimo umjetnost u koju vjerujemo, da je dijelimo s našom publikom i da podižemo i nosimo radost življenja. Jednostavno smo svjesni da nam je to dužnost i nema toga što će nas zaustaviti. Kad ima volje – uvijek se nađe način (uz poštivanje svih preporuka i mjera, naravno!). Ali kao vječni optimist o tome ne razmišljam i samo ponavljam – dan po dan”, zaključila je Buga Marija Šimić.

Oporavak cijele industrije mogao bi trajati i 3 – 5 godina

Izvršna direktorica tvrtke Dreamaker Productions Marijana Knezoci, koja je ujedno pokrenula Međunarodni festival filmske glazbe i zvuka zadužen za promociju važnosti filmske glazbe i zvuka kroz organizaciju edukativnih i kulturno-umjetničkih sadržaja, smatra da će trebati vremena da se komercijalni koncerti i festivali vrate na razinu na kojoj su bili.

“Oporavak cijele industrije mogao bi trajati i 3 – 5 godina. Industrija zabave i kulturno-umjetničkih sadržaja je jedna od najpogođenijih krizom i, na žalost, mišljenja sam da će se kao takva zadnja oporaviti od posljedica zatvaranja uslijed pandemije koronavirusa. Ljudima nedostaje kulturno-umjetničkih i zabavnih sadržaja to je istina, no u ovoj godini s ograničenjima koja su na snazi za javna okupljanja dovodi se u pitanje financijska isplativost organizacije takvih događanja i cijena ulaznice, a neizvijesnost radnih mjesta i poljuljana gospodarstva na svjetskoj razini dovode u pitanje kupovnu moć publike. U vrijeme recesije smanjuje se potrošnja stanovništva, vodi se računa da se zadovolje osnovne životne potrebe, a potrebe za zabavom, kao i konzumacijom kulturno-umjetničkih sadržaja stavljaju se na žalost na čekanje.”

Sve u svemu, bit će potrebna prilagodba, a upravo o tome su razgovarali na International Sound & Film Music Festivalu u Puli, na okruglom stolu s filmskim redateljem i dobitnikom Oscara za nabolji strani film “The Counterfeiters” Stefanom Ruzowitzky, kantautoricom Ninom Kraljić i brojnim skladateljima.

“Naš je zaključak bio da osim što je potrebno implementirati sve propisane protuepidemijske mjere kako bi se posjetitelji osjećali sigurno u prostorima, za opstanak postaje ključna kvaliteta sadržaja. Ako je sadržaj produkcijski i umjetnički kvalitetan publika će ga konzumirati i uživo i online. Nisam pobornik kompletnog prelaska u online svijet jer ljudima je potrebna interakcija s drugim ljudima, mi jesmo društvena bića, ali u ovom “novom normalnom” moramo naći kompromis između ta dva svijeta te podići kvalitetu i sadržaja i produkcije.”

Želimo jasna i jednaka pravila za sve na tržištu

Koronavirus je negativno utjecala na posao, a ove su godine trebali ostvariti najveći rast u vidu broja koncerata i evenata vezanih uz film i filmsku glazbu, no zbog ograničenja i zabrana održavanja većih javnih okupljanja sve su aktivnosti morali svesti na minimum.

“U najavi smo imali event povodom dvadesete obljetnice filma “Gladiator” u pulskoj Areni kojeg smo morali odgoditi u zadnji tren, kada je kompletna organizacija već bila gotova i unatoč tome što smo implementirali sve propisane protuepidemijske mjere. Velika je šteta time prouzročena ne samo nama kao organizatorima nego i Hrvatskoj jer bi taj event imao veliki međunarodni promotivni odjek za Hrvatsku, posebice u vrijeme kada je nastavak tog filma u predprodukciji. Mišljenja sam da je donositelje odluka potrebno osvijestiti o važnosti industrije zabave, o učincima koje ona ostvaruje i da ne može biti stavljena u nepovoljniji položaj u odnosu na turizam. Vjerujem da bi se većina organizatora zabavnih i kulturno-umjetničkih sadržaja složila sa mnom kad kažem da želimo raditi u ovim novim okolnostima, ali i da prije svega želimo jasna i jednaka pravila za sve na tržištu.”

Iako bi voljela imati plan, ova godina joj je dala do znanja da se ne može planirati, pogotovo dugoročno. “Svakako ćemo iz dana u dan pratiti situaciju, a jedino što mogu sa sigurnošću reći je da ćemo ovo vrijeme svakako koristiti za unaprijeđenje projekata u kvaliteti sadržaja, vizualnog identiteta i što učinkovitijeg gospodarenja resursima.”

IZVOR: https://www.womeninadria.com/

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email